Thursday, March 8, 2012

Diet Kekal Kesihatan Rambut

Pakar pemakanan 101 Hair Care, Fanny Ling pula menjelaskan, walaupun terdapat pelbagai makanan menarik di negara ini, orang ramai perlu sedar bahawa banyak makanan mengandungi lemak dan gula yang boleh menjejaskan kesihatan badan dan rambut.


"Makanan berlemak tinggi boleh memudaratkan rambut dan kulit kepala kerana ia menyebabkan kulit kepala berminyak, mudah mendapat jangkitan dan menyebabkan kelemumur.

"Ia juga mengganggu keseimbangan hormon, menyebabkan obesiti dan meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.


"Makanan manis pula boleh menyebabkan kelemumur dan kulit kepala sensitif. Ia juga menghakis vitamin B dalam badan dan menyebabkan kekurangan zat kuprum lalu menyebabkan rambut beruban.

"Pengambilan makanan manis juga mengurangkan biotin yang menyekat pertumbuhan rambut secara sihat dan mengurangkan kegelapan warna," jelas Fanny.

Tambahnya, bagi membekalkan nutrien rambut yang baik, seseorang itu memerlukan kalori secukupnya, iaitu bergantung kepada keperluan tenaga individu. Seorang lelaki memerlukan purata 2,500 kilo kalori sehari manakala seseorang wanita memerlukan 2,000 kilo kalori setiap hari.

Untuk maklumat lanjut tentang kempen tersebut, orang ramai boleh mengunjungi laman web www.101hair.com.my atau hubungi talian perkhidmatan pelanggan 1300-888-101.

Artikel Penuh, Klik di sini

No comments:

Post a Comment