Tuesday, April 8, 2014

Satelit jejak MH370

Bukan mudah mencari objek yang hilang. Apatah lagi di kawasan yang terlalu luas dan tidak ada petunjuk. Itulah cabaran pasukan operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat MH370 yang hilang daripada radar pada 8 Mac lalu.
Ketika artikel ini ditulis Jumaat lalu usaha menjejak pesawat MH370 masih diteruskan menggunakan segala kemudahan yang ada daripada kapal laut dan udara.
Satu daripada kaedah yang telah mula digunakan ialah satelit.
“Inilah (penggunaan satelit) sebahagian daripada usaha menyeluruh kerajaan untuk membantu pencarian operasi dan menyelamat (SAR) daripada aspek teknikal,’’ kata Ketua Pengarah Agensi Remote Sensing Malaysia (ARSM), Datuk Darus Ahmad dalam satu pertemuan di pejabatnya.
ARSM menggunakan kemudahannya dengan memanfaatkan imej satelit bagi mencari objek yang boleh digunakan sebagai petunjuk dalam operasi mengesan.
Penggunaan satelit remote sensing hanyalah usaha untuk mengesan objek dan bukan kali pertama ia digunakan.
Teknologi remote sensing atau satelit penderiaan jauh sebenarnya satu bidang yang penting dalam mengurus dan merancang aset semula jadi berkaitan hutan, tanah serta ladang. Begitu juga dengan pengurusan bencana alam yang memerlukan satelit jenis itu.
ARSM menerusi kerjasama rapat dengan beberapa pengendali satelit antarabangsa memanfaatkan hubungan tersebut bagi mendapatkan data-data secepat yang boleh.
“Tiga satelit yang digunakan ialah SPOT-6, RadarSat-2 dan LandSat-8 yang mana hasil hubungan rapat pengendali satelit terbabit memberi keutamaan kepada kita untuk memberi perkhidmatan,’’ katanya.
Menurut Darus kawasan seluas 157,225 kilometer persegi telah diliputi oleh satelit terbabit dengan kebanyakannya di Teluk Siam manakala kawasan baharu melibatkan seluas 100,000 kilometer persegi sejak Jumaat lalu.
Imej satelit SPOT-6 diterima di Stesen Penerima Bumi ARSM di Temerloh, Pahang manakala imej dua lagi satelit di muat turun dengan kaedah fast transfer protocol (FTP).
Antara hasil awal analisis imej yang dijalankan tersebut dengan pihak antarabangsa ialah mengesan banyak tompokan minyak di kawasan operasi tetapi sukar dikaitkan dengan pesawat kerana dipercayai daripada kapal yang berlayar di Teluk Siam.
Kerja-kerja pengesan menggunakan teknologi satelit remote sensing turut menghadapi kesukaran kerana ketiadaan maklumat lokasi kehilangan atau laluan penerbangan yang jelas.

sumber

No comments:

Post a Comment