Sunday, December 2, 2012

Pesanan Rasulullah s.a.w untuk kaum lelaki :

Pesanan Rasulullah s.a.w untuk kaum lelaki :

“Jangan engkau kahwini wanita yang ada 6 sifat ini . Yang Ananah , yang Mananah , yang Hananah , yang Hadaqah , yang Basaqah dan yang Syadaqah ”.

1. Wanita Ananah :...

Wanita yang banyak mengomen itu dan ini . Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati .

2. Wanita Mananah :

Wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga . Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga . Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar .

3. Wanita Hananah :

Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain , yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada . Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu . Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan . Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya .

4. Wanita Hadaqah :

Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu , lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya . Selain itu wanita ini suka ikut nafsunya .

Wanita sebegini memeningkan kepala lelaki . Dia tengok apa saja dia mahu . Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain . Suka menunjuk-nujuk . Wanita inilah yang menjadikan suami dulu berseri menjadi sugul dan tertekan . Berdosa besar baginya .

5. Wanita Basaqah (ada 2 makna) :

Pertama wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri . Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia . Suka melawa . Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up , kasut dan barang kemas . Wanita begini juga suka dipuji-puji . Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu , orang lain tidak boleh mengatasi dirinya .

Kedua dia marah ketika makan , selalunya dia tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya . Inilah wanita-wanita Basaqah (minta dijauhkan… aamiinn)

6.Wanita Syadaqah :

Banyak cakap , tidak menentu lagi bising . Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi , hanya tukang sibuk dan komen saja .

Dicatat oleh Imam Al-Ghazali .

No comments:

Post a Comment