Wednesday, April 11, 2012

Meningitis meningokokal rosakkan otak, bawa maut

Sebanyak 500,000 kes dengan 50,000 kematian akibat jangkitan meningitis meningokokal dicatatkan setiap tahun di seluruh dunia.  Ini menyebabkan ia pembunuh dalam senyap yang menggerunkan lebih-lebih lagi jangkitannya boleh membawa maut dalam tempoh 24 hingga 48 jam.
Pakar Perunding Kanak-Kanak dan Neonatologi, Hospital Pakar Damansara, Datuk Dr. Musa Mohd. Nordin, berkata, hampir setiap orang termasuk mereka yang sihat berisiko menghidapinya kerana bakteria ini mudah tersebar melalui udara lebih-lebih lagi dalam persekitaran yang sesak.

"Bagi mengelak dijangkiti, individu tersebut mestilah dilindungi dengan suntikan vaksin bagi membina antibodi yang kuat," katanya ketika menyampaikan ceramah kesihatan mengenai jangkitan meningitis meningokokal, di Petaling Jaya , Selangor baru-baru ini..

Jelasnya, meningitis meningokokal ialah satu bentuk jangkitan bakteria meningitis pada membran yang menyelaputi otak dan saraf tunjang, kadang-kadang ia juga dirujuk sebagai meningitis tulang belakang.

Malah meningitis meningokokal boleh menyebabkan kerosakan otak yang teruk dan mengakibatkan kematian jika ia tidak dirawat segera.

''Walaupun penyakit didiagnosis awal dan rawatan sepatutnya sudah dimulakan, sebanyak lima hingga 10 peratus daripada pesakit meninggal dunia dalam tempoh 24 hingga 48 jam selepas gejala atau simptomnya dikenalpasti.

''Meningitis yang disebabkan virus lazimnya kurang teruk dan boleh pulih tanpa rawatan spesifik.

"Bagaimanapun meningitis disebabkan bakteria pula agak serius dan mungkin membawa kepada kerosakan otak, hilang pendengaran, kurang upaya pembelajaran dan boleh membawa kepada kematian," ujarnya.

Dr. Musa menambah, neisseria meningitidis pula dikenali sebagai meningokokal, ia adalah bakteria yang berpotensi boleh menyebabkan wabak yang lebih besar.

''Sifatnya sukar diramal kerana kumpulan bakteria yang dominan ini menyebabkan penyakit tersebut berbeza mengikut negara dan rantau serta berubah mengikut masa," katanya.

Bagaimana ia berjangkit?

Menurut Dr. Musa, penyakit ini mudah untuk dijangkiti kerana kedua-dua bakteria ini boleh tersebar melalui udara atau sentuhan secara langsung dengan penghidapnya.

Meningitis mudah berjangkit secara langsung melalui titisan rembesan salur pernafasan dari hidung dan tekak orang yang dijangkiti.

Melalui salur pernafasan ia memasuki saluran darah dan akan menyebabkan septisemia (keracunan darah) yang teruk dan akan terus ke otak seterusnya akan menyebabkan berlakunya meningitis.

''Bakteria ini boleh menjangkiti seseorang melalui titisan pernafasan iaitu secara bersin, batuk, berkongsi gelas atau straw minuman, rokok, bercium dari mulut ke mulut (mouth to mouth resuscitation).

''Keadaan yang bersesak-sesak juga memudahkan penyebaran penyakit ini.

''Begitupun terdapat juga individu yang dijangkiti bakteria ini tetapi tidak menunjukkan gejala penyakit. Golongan seperti ini dikenali sebagai pembawa bakteria (carrier), mereka ini mungkin menjadi punca jangkitan kepada orang lain," katanya.

Menurut Dr. Musa, tempoh pengeraman bakteria itu, puratanya selama empat hari tetapi boleh berkisar antara dua hingga 10 hari.

Katanya, hubungan yang rapat dan berpanjangan dengan orang yang dijangkiti memudahkan lagi penyebaran penyakit tersebut.

Golongan yang berisiko mendapat penyakit meningitis meningokokal adalah di kalangan kanak-kanak.

Bagaimanapun, penyakit ini juga boleh melibatkan pelbagai peringkat umur serta mereka yang mempunyai tahap imuniti yang rendah, berhubung dekat dengan pesakit dan pelancong yang melawat kawasan wabak juga mempunyai risiko tinggi mendapat jangkitan tersebut.

Simptom penyakit

Terdapat banyak simptom atau gejala meningitis meningokokal seperti demam dan menggigil, perubahan mental, loya dan muntah, lebam, ruam, bintik merah (petechiae), sensitif kepada cahaya (fotofobia), sakit kepala yang teruk serta sakit tengkuk (meningismus).

Komplikasi meningitis meningokokal boleh menjadi teruk jika pesakit tidak mendapatkan rawatan segera.

Lebih teruk lagi jika risiko serangan secara mengejut berlaku di mana pesakit mungkin mengalami masalah sistem saraf yang berkekalan termasuk hilang pendengaran, buta, mudah lupa, bisu, lumpuh, kurang upaya dalam pembelajaran dan sebagainya.

Sumber

No comments:

Post a Comment