Tuesday, December 28, 2010

Punca suara serak, batuk lama

Oleh Hafizah Iszahanid

hafiza@bharian.com.my
2010/10/31

Berkait dengan masalah asid refluks, pedih ulu hati

PENYAKIT berkaitan sistem gastro usus seperti pedih ulu hati atau masalah asid refluks (gastroesophageal reflux disease - GERD) dari perut yang menghakis struktur salur penghadaman, sebenarnya sudah menjadi sebahagian daripada statistik permasalahan kesihatan di Asia.

Tanyalah sesiapa saja, pasti ada yang tahu peritnya kalau ditimpa masalah pedih ulu hati ini. Namun, masalah GERD bukan saja pada sistem gastro usus tetapi juga boleh menjejaskan suara anda. Ada pesakit yang datang dengan sejarah penyakit GERD mengadu mereka suara menjadi serak selain tekak terasa masam atau batuk yang berpanjangan. Namun, ada juga pesakit yang datang dengan masalah sebegini, selepas dikenal pasti mempunyai masalah GERD.


Bagi pesakit GERD, masalah yang dialami sebenarnya mempengaruhi perubahan suara dan masalah lain di sekitar tekak. Jika dilihat anatomi manusia, saluran makanan kita bersambung dari mulut hingga ke anus. Di sepanjang laluan itu, makanan yang kita telan akan ‘dipindah-pindahkan’ bagi melancarkan proses pencernaan dan penyerapan.

Pemindahan makanan dari satu bahagian ke bahagian yang lain berlaku melalui bukaan-bukaan yang terdapat antara keduanya seperti antara esofagus dengan perut, atau perut dengan duodenum. Apabila keabnormalan berlaku baik pada kuantiti asid yang dihasilkan dalam perut, atau masalah lain pada saluran makanan yang sebelum ini berupaya menghalang asid daripada refluks maka ia akan melimpah keluar dengan jumlah yang melebihi had biasa.

Tidak kurang juga tabiat pemakanan menjadi faktor penggalak terjadinya masalah ini. Keadaan refluks ini menyebabkan asid daripada perut berpotensi merebak keluar daripada rongga perut. Ia boleh merebak ke salur makanan (esofagus) dan juga duodenum (bahagian pertama usus kecil).

Dalam keadaan normal, kuantiti asid yang kecil masih boleh diterima dinding esofagus dan mekanisme perut boleh mengurangkan gejala GERD. Bagaimanapun, jika asid ini berlebihan, kuantitinya dan naiknya pula mencapai tahap lebih tinggi iaitu sehingga ke permulaan esofagus iaitu di bahagian tekak (farinks) dan saluran pernafasan yang dipanggil larinks, asid ini akan termasuk ke dalam larinks. Ia akan menyebabkan gejala refluks laringofarinks (LPR) terjadi.

Pensyarah Perubatan Telinga, Hidung dan Tekak,Pusat Pengajian Sains Perubatan Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian Kelantan, Dr Irfan Mohamad berkata, punca tunggal sebenar yang menyebabkan sesetengah orang mengalami LPR masih belum diketahui.

Jelasnya, pelbagai faktor risiko dan kaedah gaya hidup, dikaitkan dengan gejala suara serak dalam pesakit GERD ini. Bagaimanapun, di Amerika Syarikat, insidennya cukup tinggi sehingga boleh mencapai 50 peratus daripada mereka yang mengalami masalah suara. Antara gejala LPR adalah suara serak, selalu berdehem (akibat tidak selesa pada tekak), terasa ada benda dalam tekak, sukar menelan makanan, rasa masam di bahagian tekak, batuk berpanjangan dan gangguan pernafasan.

“Gejala berkaitan suara dan pernafasan ini boleh berlaku secara berasingan atau mungkin juga secara serentak. Ini kerana dalam saluran pernafasan, ada struktur peti suara yang mengawal kualiti suara yang dituturkan.

“Apabila berlaku radang kronik akibat asid yang terpercik daripada saluran makanan, simptom keradangan akan terjadi. Jika keradangan ini berlaku secara kronik dan berpanjangan, tisu granulasi pula akan terbentuk.

“Tisu ini jika cukup besar dan mengganggu saluran pernafasan. Jika tidak pun, peti suara yang secara kroniknya mengalami keradangan akibat asid, akan membengkak dan pembengkakan itu sedikit sebanyak akan mengganggu proses pernafasan,” katanya.

Mengenai rawatan, kata Dr Irfan, ia boleh dibahagikan kepada tiga cara iaitu ubah suai cara pemakanan dan gaya hidup, penggunaan ubat-ubatan atau pembedahan. Kombinasi kaedah rawatan ini, terutama amalan pemakanan dan ubat-ubatan sering kali umumnya berupaya menyelesaikan LPR.

Ubah suai diet dan gaya hidup

Elak makanan berlemak/pedas, coklat dan kurangkan makanan berasid seperti sitrus, tomato. Pada masa sama, kurangkan minuman berkarbonat, berkafein dan alkohol. Jangan baring sehingga empat jam selepas makan, elak makan lewat malam, kurangkan berat badan, bersenam dan andai anda merokok, hentikanlah tabiat itu.

Ubat-ubatan

Ini secara umumnya diambil bagi mengurangkan asid di dalam perut dan ia perlu dimakan bagi jangkamasa yang agak panjang. Keberkesanannya mungkin mengambil sedikit masa untuk dilihat namun ia menjadi rawatan pilihan setakat ini bagi mereka yang disahkan mengalami LPR. Namun ia harus diambil mengikut preskripsi dan nasihat perubatan dari doktor yang mengesahkan penyakit ini.
Pembedahan

Pilihan rawatan ini digunakan bagi mengurangkan refluks. Bagaimanapun ia jarang diperlukan dan dilakukan oleh pakar bedah umum yang mana kes yang teruk akan dirujuk selepas kaedah lain tidak berkesan untuk mengawal simptom yang dialami.
Sebenarnya, jelas Dr Irfan pengesanan awal boleh membantu menangani masalah ini. Apa yang penting, pesakit mendapatkan rawatan, tidak kiralah untuk penyakit GERD yang dialami atau masalah perubahan suara.

INFO: Ubah suai gaya hidup

Elak makanan pedas
Kurang makanan berasid
Kurang minuman berkarbonat
Jangan baring selepas makan
Elak makan lewat malam.

Sumber

No comments:

Post a Comment